A rulett története és szabályai



A Rulett története

A Rulett az egyik legnépszerűbb kaszinójáték a szerencsejátékok világában, és jelentős szerepet tölt be minden kaszinó életében. Minden bizonnyal kijelenthetjük, hogy ez sosem fog megváltozni, hisz népszerűsége egyre csak nő! Ahhoz, hogy megértsük ennek az izgalmas játéknak a működését, vissza kell utaznunk egészen az kezdetekig. Induljunk hát egy érdekes történelem órára!

A Rulett eredete Franciaországhoz köthető

A játék valódi eredetét még a mai napig is homály fedi. A legnépszerűbb történet úgy szól, hogy a Rulett első verzióját a francia matematikus és filozófus, Blaise Pascal alkotta meg, még a 17. század táján, miközben az örökmozgás elméletén dolgozott.

Vagy mégsem? Talán Kína?

Sokan úgy gondolják, hogy a Rulett egy kínai táblajátékon alapul: a játékosok 37 állatfigurát helyeztek el egy mágikusnak tartott négyzetben, amit számokkal láttak el. Ezeknek a számoknak az összege az ominózus 666 volt.

Itt csatlakoznak történetünkhöz a domonkos rend tagjai, akik behatóan tanulmányozták a kínai kultúrát, a hagyományokat, és a játékokhoz kötődő szokásaikat is, majd tudásukat később behozták európai területekre is.

Sajnos nincs arról biztos információ, hogy valóban a kínaiakhoz köthető a játék eredete. A rend ugyanis pár változtatással játszotta: a négyzetből kört alkottak, és egy speciális helyet alakítottak ki a 0-nak.

Nehéz idők járnak az ókori Rómában

Katonának lenni az ókori Rómában bizony nem volt egyszerű feladat. A rövid élettartamot leszámítva, a fájdalommal is meg kellett birkózniuk, amit a barátaik és családjuk elvesztése okozott. Ez bőven elég volt számukra ahhoz, hogy letargikus hangulatban tengessék napjaikat, ezáltal viszont csökkent a csatamezőn nyújtotta hatékonyságuk is. Ezt ellensúlyozva, a parancsnokok engedték, hogy katonáik annyi szórakozásban részesüljenek, amennyi csak szükséges. – beleértve a szerencsejátékokban való részvételt is. Ezeknek a szórakoztató játékoknak része volt az is, hogy megpörgették pajzsaikat vagy a harciszekerek kerekét.

Már az ókori görögök is pörgettek

Az ókori görög katonák is osztoztak a szerencsejátékok örömeiben, miközben megannyi dárda és nyílvessző elől próbáltak kitérni. Egy általuk kitalált játék nagyon hasonlított a mai, modern ruletthez. A katonák szimbólumokat rajzoltak a pajzsaik belső felére, majd lefelé fordították, és egy nyilat helyeztek mellé. Ezután megforgatták pajzsukat, és fogadtak arra, hogy vajon melyik szimbólum áll meg a nyílvessző mellett.

Vissza Franciaországba

A Rulett minden kétséget kizáróan francia találmány, innen ered a neve is (A rulett szó jelentése “kicsi kerék”). Habár a kinézetét és a játékmenetét két másik népszerű, 17. századbeli játék is inspirálta. Ez volt a “Roly Poly” és a “Páros-Páratlan”. Mindkét játékban egy kereket kellett megpörgetni, és fogadni a pörgetés kimenetelére. A francia Blaise Pascal is híresen nagy szerencsejáték-kedvelő volt, így minden bizonnyal Ő is ismerte már korábbról a Rulett két elődjét, mikor megalkotta a saját verzióját.

A szerencsejátékok nem örvendtek nagy népszerűségnek akkoriban, annak köszönhetően, hogy sok európai országban illegálisan működtek kaszinók. A 18. század végén azonban szigorú szabályozásokat vezettek be a szerencsejátékok területén, ennek köszönhetően újjáéledt a lelkesedés körülötte. Mindeközben a monacoi Károly herceg anyagi problémákkal küzdött, és az a fantasztikus ötlete támadt, hogy a szerencsejáték körüli népszerűséget kihasználva oldja meg azokat. Számos szerencsejáték “üzletet” nyitott Monacoban, ahol a Rulett előkelő helyet kapott. Ezáltal a játék hihetetlenül népszerűvé vált az arisztokraták körében is.

Az a fajta Rulett, amit akkoriban játszottak, nagyon hasonlít a mai játékhoz – még a tétrakási lehetőségek is majdnem ugyanazok voltak. A számozás 1-től 36-ig történt, volt 0 és dupla 0, valamint piros-fekete színek is.

A Rulett viharként söpör át egész Európa területén

Általánosságban elmondható, hogy a Rulett nem lenne ma annyira népszerű, ha nincs két zseniális francia úriember, Francois és Louis Blanc. Az ő ötletük volt ugyanis a dupla 0 eltávolítása a játékból, létrehozva így a ma ismert Rulettet. Van egy legenda, miszerint Francois alkut kötött az ördöggel, hogy képes legyen elsajátítani a Rulett titkait.

A testvérpár 1842-ben hajtotta végre ötletüket. Akkoriban a szerencsejáték ipar illegális volt Franciaországban, emiatt találniuk kellett egy másik helyet, ahol reklámozhatták “találmányukat”. Hamburgba költöztek, és bemutatták az új Rulettet a szerencsejáték közösségnek. Lelkes fogadtatásra számítottak, és ez sikerült is – a játék népszerűsége futótűzként terjedt Németországban is.

Pár év elteltével Francois és Louis “visszavitte” a játékot Franciaországba a monacoi III. Károly Herceg kérésére, majd megalapították a világ első modern kaszinóját – ahol a középpontban a híres “egy 0-ás” játék állt. Később létrehozták a pazar Monte Carlo Casino Resortot is.

A Resort mágnesként vonzotta a gazdag és tehetős európaiakat a világ különböző pontjairól. Hihetetlen gyorsasággal keresetté vált Európa szerte.

A Rulett Amerikába vándorol

A Rulett európai bevándorlók által került Amerikába, akik Louisiana városában telepedtek le a 19. század elején. Bár ott nem alakultak a dolgok olyan könnyen, mint Európában. A kaszinó tulajdonosok nem voltak teljesen elégedettek a 5.26 %-os house edge-el, ezért növelni akarták azt. Ez viszont a játékosokat zavarta, ami miatt hamar elvesztették érdeklődésüket a játék iránt.

Meglepő módon az amerikai szerencsejáték közösség azonnal, ráadásul egyhangúlag elutasította az egy 0-ás változatot. Náluk a dupla 0-ás verzió vált népszerűvé, és a mai napig is úgy játsszák – így alakult ki az Amerikai Rulett.

A magasabb higher edge ellenére az amerikaiak meglehetősen élvezték a Rulettet. Habár hamar elvesztették érdeklődésüket a játék iránt, és rövidesen találtak mást – ez volt a BlackJack.

A Rulett megjelenése az interneten

Az online kaszinók megjelenése lehetővé tették mindenki számára, hogy kedvenc játékukat otthonuk kényelméből is tudják élvezni. Napjainkban az Európai és Amerikai Rulett is már csak egy karnyújtásra van bárkitől, függetlenül attól, hogy épp hol tartózkodik.

Ezenkívül még van pár előnye annak, ha online űzzük kedvenc játékunkat. Először is, így senki nem tud megzavarni minket a koncentrálásban és a tétrakásban sem, nem úgy, mintha egy földi kaszinóban lennénk. Továbbá, a játékot “automatikusra” is van lehetőségünk beállítani, és közben inni egy jó kávét, vagy néhány szem nassolnivalót elrágcsálni. Persze, ha még ezek sem hoznak lázba, még mindig ott van lehetőségként a stúdióból közvetített élő Rulett is.

A Rulett napjainkban

A néhány évig tartó népszerűtlenség sem tudta megállítani a játékot a visszatéréstől – a Rulett lassan de biztosan visszakerült a köztudatba. Az online kaszinók által a játékosok ma már pontosan azt a játékot tudják játszani, amit szeretnének, és otthonukat sem kell elhagyniuk pár pörgetésért.

Annak ellenére, hogy a Rulett leginkább a szerencsén múlik, nem pedig a felépített stratégiákon, sok játékos szerint figyelni a kerék pörgését megnyugtató, de mégis izgalmas tevékenység, ami más játéknál nem érezhető. Hiszen már az ókori rómaiak és a görögök is hódoltak ennek az érzésnek.

Játékszabályok

A Rulett játékban az a cél, hogy egy vagy több tét adott számon történő elhelyezésével a játékos megtippelje azt a számot, amelyen a golyó megáll. Az európai rulettkerékben 37 rekesz van, melyek 1 és 36 közötti számokat, illetve egy 0-t (zéró) tartalmaznak, így nagyobb eséllyel lehet nyerni, mint az amerikai testvérével, melynek ennél több rekesze van.

A téteket az asztalra kell tenni, ez két részre oszlik. Vannak a belső tétek és a külső tétek, melyek sokféle lehetőséget kínálnak a tétek elhelyezésére. A fogadási idő vége után a golyó pörögni kezd a keréken, majd beleesik az egyik mezőbe. A játékos akkor nyer, ha a tétjét arra a számra tette fel, melyen a golyó megállt.

A számoknak két színe van, vagy piros vagy fekete, egyedül a 0 zöld. A számok melletti mezők egyes számcsoportokat reprezentálnak.

Piros számok:
1, 3, 5, 7, 9, 12, 14, 16, 18, 19, 21, 23, 25, 27, 30, 32, 34, 36

Fekete számok:
2, 4, 6, 8, 10, 11, 13, 15, 17, 20, 22, 24, 26, 28, 29, 31, 33, 35

A tét típusai

A rulettasztalon több különböző tét megjátszására van lehetőség. A tétek bizonyos számcsoportok egy számára vonatkozhatnak, és mindegyik típusnak saját kifizetési aránya van. A számozott helyekre vagy a számok közötti vonalakra helyezett tétek az úgynevezett Belső tétek, míg a tábla alatt és attól balra elhelyezkedő speciális mezőkre helyezett tétek a Külső tétek.

BELSŐ TÉTEK:

  • Straight Up – Tétrakás egy meghatározott számra (beleértve a nullát).
  • Split tét – Tétrakás két számra egy időben, függőlegesen vagy vízszintesen.
  • Street tét – Tétrakás bármely számsor végére, három egymást követő számra.
  • Corner tét – Tétrakás arra a sarokra, ahol négy szám találkozik. Mind a négy számot megteszi tétként.
  • Sor tét – Tétrakás két sor végére, a köztük lévő metszéspontba. A sor tét a két sorban lévő összes számot megteszi, összesen hat számot.

KÜLSŐ TÉTEK:

  • Oszlop tét – A rulett asztal jobb oldalán három mező található “2 to 1” felirattal. A mezőre felhelyezett zsetonnal a tétek a mögötte található 12 szám mindegyikére felkerülnek. A 0 egyik oszlop tétbe sem tartozik bele.
  • Tucat tét – Az asztalon lévő “1st 12”, “2nd 12”, “3rd 12” mezőkre elhelyezett zsetonnal egyszerre 12 mezőre lehetséges téteket rakni.
  • Piros/fekete – Az asztal alján található piros/fekete alakzatra feltett tét az asztal számainak felére érvényes tétet helyez el, kivéve a 0-t. Even/Odd (Páros/páratlan) – Az asztal alján található “EVEN”/”ODD” feliratú mezőkre feltett tét. A nyeréshez a golyónak a 18 páros vagy páratlan szám valamelyikére kell érkeznie. A nulla nem tartozik bele ezen tétekbe.
  • 1–18/19–36 – Az asztal alján található „1 TO 18”/”19 TO 36” feliratú mezőre feltett tét. A nyeréshez a golyónak az 1 és 18 vagy 19 és 36 közötti szám valamelyikére kell érkeznie. A nulla nem tartozik bele ezen tétekbe.

Szomszédos tétek

A szomszédos tét egy adott számra, valamint a hozzá közel eső számokra vonatkozik a rulettkeréken.

Ezeket a téteket az asztal versenypálya területére lehet felhelyezni. A versenyterületen a számok sorrendje a kerék számainak sorrendjével egyezik meg. Abban az esetben, ha a játékos ezen a területen választja ki az egyik számot, a kiválasztott számra és annak két oldalán levő “szomszédaira” tesz fel zsetonokat. A versenypályát négy másik különleges tétre is fel lehet használni, ezeknél az eseteknél automatikusan több zseton kerül elrendezésre.

Tiers du Cylindre (Kis széria)

Ez a tét összesen 12 számot foglal magába, beleértve a 27-es és a 33-as számot, valamint a közöttük lévő számokat a rulettkerék nullával átellenes oldalán. 6 zseton helyezhető el az alábbi módon:

  • 1 zseton a 5/8 között (split)
  • 1 zseton a 10/11 között (split)
  • 1 zseton a 13/16 között (split)
  • 1 zseton a 23/24 között (split)
  • 1 zseton a 27/30 között (split)
  • 1 zseton a 33/36 között (split)

Orphelins a Cheval (Árvák)

Ez a tét összesen 8 számot foglal magába a rulettkerék két azon szegmensén, amely a „voisins du zero” és a „tiers du cylindre” tétek által nem fedett területen található. 5 zseton helyezhető el az alábbi módon:

  • 1 zseton az 1-re (straight up)
  • 1 zseton a 6/9 között (split)
  • 1 zseton a 14/17 között (split)
  • 1 zseton a 17/20 között (split)
  • 1 zseton a 31/34 között (split)

Voisins du Zero (Nulla szomszédai)

Ez a tét összesen 17 számot foglal magába, beleértve a 22-es és a 25-ös számot, valamint a közöttük lévő számokat a rulettkerék nullát tartalmazó oldalán. 9 zseton helyezhető el az alábbi módon:

  • 2 zseton a 0/2/3 utcára (street)
  • 1 zseton a 4/7 között (split)
  • 1 zseton a 12/15 között (split)
  • 1 zseton a 18/21 között (split)
  • 1 zseton a 19/22 között (split)
  • 2 zseton a 25/26/28/29 sarkára (corner)
  • 1 zseton a 32/35 között (split)

Jeu Zero

Ez a tét a nullát és a nulla 6 szomszédos számát foglalja magába a rulettkeréken: 12, 35, 3, 26, 0, 32 és 15. 4 zseton helyezhető el az alábbi módon:

  • 1 zseton a 0/3 között (split)
  • 1 zseton a 12/15 között (split)
  • 1 zseton a 26-ra (straight up)
  • 1 zseton a 32/35 között (split)

Speciális tétek

Finale en plein

  • Finale en plein 0 – 4 zseton a 0+10+20+30 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale en plein 1 – 4 zseton a 1+11+21+31 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale en plein 2 – 4 zseton a 2+12+22+32 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale en plein 3 – 4 zseton a 3+13+23+33 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale en plein 5 – 4 zseton a 5+15+25+35 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale en plein 6 – 4 zseton a 6+16+26+36 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale en plein 7 – 3 zseton a 7+17+27 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale en plein 8 – 3 zseton a 8+18+28 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale en plein 9 – 3 zseton a 9+19+29 számokra, mindegyikre 1 zseton

Finale a Cheval

  • Finale a cheval 0/3 – 4 zseton a 0/3+10/13+20/23+30/33 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale a cheval 1/4 – 4 zseton a 1/4+11/14+21/24+31/34 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale a cheval 2/5 – 4 zseton a 2/5+12/15+22/25+32/35 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale a cheval 3/6 – 4 zseton a 3/6+13/16+23/26+33/36 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale a cheval 4/7 – 4 zseton a 4/7+14/17+24/27+34 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale a cheval 5/8 – 4 zseton az 5/8+15/18+25/28+35 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale a cheval 6/9 – 4 zseton a 6/9+16/19+26/29+36 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale a cheval 7/10 – 3 zseton a 0+7/10+17/20+27/30 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale a cheval 8/11 – 3 zseton a 1+8/11+18/21+28/31 számokra, mindegyikre 1 zseton
  • Finale a cheval 9/12 – 3 zseton a 2+9/12+19/22+29/32 számokra, mindegyikre 1 zseton

Teljes tétek

Egy teljes tét minden belső tétet egy meghatározott számra tesz.

Például, egy teljes tét a 36-os számra 18 zsetont tesz rá, hogy teljesen lefedje, az alábbiak szerint: 1 zseton közvetlenül a 36-ra, 2 zseton a megosztott tétekre, 33/36-ra és 35/36-ra, 3 zseton Street (egymás melletti három) tétekre, 34/35/36-ra, 4 zseton a 32/33/35/36 sarok tétre és 6 zseton a Line tétre, 31/32/33/34/35/36-ra.

Kifizetések

A kifizetés a megtett tét típusától függ.

BELSŐ TÉTEK

TÉT TÍPUSA KIFIZETÉS
Straight Up 35:1
Split 17:1
Street 11:1
Corner 8:1
Sor 5:1

KÜLSŐ TÉTEK

TÉT TÍPUSA KIFIZETÉS
Oszlop 2:1
Tucat 2:1
Piros/fekete 1:1
Páros/páratlan 1:1
1-18/19-36 1:1

Az üzemzavar érvénytelenít minden kifizetést és játékot.

Megtérülés a játékosnak

Az optimális elméleti megtérülési arány a játékosnak 97,30%.

JÁTSSZ MOST Vissza